tillbaka till verkligheten

min semester för i år är över.. oh va det va härligt att ha betald semester, det kan jag definitivt vänja mig vid :) men samtidigt var det faktiskt lite kluvet att tiden på ekorren tog slut.. det har varit en tung vår på många sätt, men usch va jag saknar att jobba med mina kära kotten-medarbetare! tur att vi har bestämt oss för att hålla kontakten :)

hur som helst så har det varit tre väldigt härliga veckor.. har spenderat dom nere hos mamma å pappa, det va skönt att komma bort lite :) det enda som kanske inte varit så bra är vädret, lite lite sol har vi väl fått men mest var det mulet å tråkigt.. men jag överlevde, var glad bara över att ha semester :) mestadels har vi mest njutit av livet med god mat - mkt grillat så klart, det hör ju sommaren till! - å tagit dagarna som de har kommit.. vilket har varit skönt.. ingen stress eller press alls..

det jag har hunnit med att göra under dessa veckor är så klart att umgåtts med familjen massor.. men annars har det oxå varit 70 års kalas för min farfar där en del släktingar från finland kom å även min fasten å mina kusiner på pappas sida.. det va verkligen jättejättekul att träffa dom allihopa igen! vi fick supergod mat å tårta.. till detta drack jag mest vin :) min finska släkt var rätt bra på att dricka alkoholhaltiga drycker haha ;D nej men det va verkligen en rolig kväll å nu när vi kusiner på pappas sida har hittat varandra på facebook så hoppas jag på en mer regelbunden kontakt :)

helgen efter farfars kalas bjöd på grillfest hos Emma å Daniel i nässjö så jag satte mig på tåget för att delta :D det blev en riktigt kul kväll med massa god mat å dryck.. jag har under alla tillfällen vi grillat med familjen lärt mig tycka om grillade champingjoner så detta tog jag med mig till Emma.. så jag åt grillad kycklingfilé, potatisklyftor, kall sås å grillade champisar.. sjukt gott! kvällen fortlöpte å vi pratade å skrattade å gick på promenad mitt i natten som bjöd på diverse upptåg haha.. jösses vilken kväll.. men sjukt kul hade jag iaf! precis som sist jag va hos dom på fest, på nyår.. ni lyckas bra med era fester, emma å daniel ;D

ganska direkt efter helgen hos emma var det dags att planera nästa stora händelse, nämligen pappas 50 års present som var en hemlig resa.. ja, den va ju bara hemlig för pappa :) vi har länge planerat å bokat detta så det var kul att äntligen få komma iväg.. vi var i polen på ett spahotell typ :) där hade vi sjukt bra tur med vädret för det va strålande sol när det behövdes å regn å åska vid tillfällen som passade för det.. vädergudarna i polen planerar bättre än dom svenska :) bara nåra hundra meter från hotellet så låg östersjön med en härligt vit strand.. det kändes nästan som att komma till medelhavet när vi kom ner dit första gången, helt underbart var det! å varmt i vattnet med :) vi strosade mkt på en marknad i samhället som låg precis innan hotellet.. det var skapligt billigt i polen så vi fyndade allt från örhängen till sprit.. vi fick supergod mat på hotellet å det var allmänt väldigt fint där.. god glass hittade vi oxå på marknaden.. inte alls som glass här i sverige faktiskt :) nam nam! när vi kom hem läste vi att det hade varit ett fruktansvärt åskoväder i polen, på den sida vi inte va på.. å då förklarade den vetskapen den kväll/natt när det åskade nåt FRUKTANSVÄRT där vi va.. jag har aldrig varit med om dess like alltså.. så jag vågar verkligen inte ens tänka på hur det var där ovädret verkligen va.. vi måste ju bara fått uppleva utkanten av det :S läskigt iaf.. men ja, det var överlag en härlig semester.. det var intressant att åka i polen å se landet, det är rätt stor skillnad från sverige på många sätt.. kom hem med 3 liter sprit av olika sorter, 2 liter passoa å 3 liter vin så nu har jag ett litet barskåp här hemma :)

veckan efter polen var det dags att börja inse å förbereda sig för att verkligheten stod runt knuten.. jag å mamma å siss åkte till ullis för jag behövde köpa rediga regnkläder å inneskor.. jag har alltid ALLTID varit oerhört emot foppatofflor.. det är, å kommer alltid att vara, det fulaste man kan sätta på fötterna.. men jag erkänner härmed att jag nu är ägare till ett par.. å hur mkt det än tar emot att säga det, så är dom ganska sköna.. men jag kommer enbart ha dom på jobbet som innetofflor.. eftersom det inte fanns nåra vettiga å skapligt billiga inneskor i nån av skoaffärerna i ullis så slutade det med att syrran övertygade mig om att det är bra skor att ha som typ på jobbet.. så ja, nu står mina foppisar på jobbet.. men det är fortfarande det fulaste man kan ha på sig.. så därför kommer jag ALDRIG ha dom på mig annat än på jobbet.. haha :)

å ja, på tal om jobbet.. jag skrev ju sist att jag skulle börja nytt jobb.. å det har jag gjort denna veckan.. jobbsituationen på förra stället blev ändrad hit å dit hela tiden men till slut blev det ett definitivt beslut om att jag skulle bli övertalig då det var för lite barn på enheten.. cheferna lovade att jag inte skulle stå utan jobb, men nervös va jag! det fanns verkligen inte mkt jobb att söka vid den tiden så jag var verkligen orolig även om cheferna sa att jag inte behövde vara det.. men så en dag pratades det om att dom var intresserade av mig på Dalviks rektorsområde å eventuellt kunde det bli en tjänst där.. sen hörde jag inte mer förrän chefen på dalvik ringde mig å sa att jag fått ett jobb där :D jag var å träffade chefen å de som nu är mina jobbarkompisar på förskolan vi skulle vara på.. å allt kändes bara såå himla bra!! jag svävade på moln den dagen kan jag ju säga haha å det kändes väldigt bra att gå på semester å veta att jag hade ett jobb efteråt.. å ja nu har jobbet dratt igång på allvar.. idag känner jag att jag kan berätta om det för nu har jag skrivit på kontrakt å så där, vilket jag inte kunde göra innan semestern.. det nya jobbet är på en förskola som just nu ligger här i stan, ganska så centralt just nu.. sen vid årsskiftet (om allt går enligt planerna) så kommer vi flytta upp hela verksamheten till Dalvik då, där det just nu byggs en helt ny förskola som har plats för över 100 barn.. vi kommer nu i höst ha 17 barn varav 11 är födda 08 å resten är födda mellan 04-07 så det är en spridning mellan 1-5 år :) jobbarkompisarna är helt supergoa! vi har denna veckan jobbat mkt med att prata ihop oss om allt möjligt å det känns som om vi kommer funka riktigt bra ihop! vi flamsar å skrattar å pratar allvar om vartannat.. känns som om vi alla ligger på samma nivå på många sätt.. men det absolut bästa med detta jobbet är att det är en tillsvidaretjänst!! :D känns riktigt bra att ha det bara ½ år efter examen.. nu slipper jag fundera på vad jag ska göra framöver.. framför allt ska det bli riktigt kul nu att få göra om samma sak som i våras fast nu med allt jag lärde mig då färskt i minnet.. mina jobbarkompisar har en otrolig erfarenhet så jag kommer lära mig mycket av dom.. nästa vecka börjar de första barnen å jag är otroligt motiverad nu, det ska bli så kul!

dock är tröttheten som följer med verkligheten nu inte lika rolig.. jag är verkligen helt död efter jobbet, å då har det inte börjat nåra barn än.. men det är härligt att vara tillbaka i verksamheten igen, det är ju detta jag älsar att göra! tröttheten försvinner snart :)

hoppas alla som orkat läsa hit har haft en bra sommar!

Kommentarer
Postat av: Mia

Åhh va bra och roligt det låter!! Va skönt att du äntligen fått en tillsvidare tjänst:)GRATTIS!! Många lyckokramar till dig!

2009-08-06 @ 17:14:41
URL: http://mioli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0