specialpedagogik - behövs det?

igår hade vi en föreläsning av specialpedagogiska institutet å då sa dom nåt som faktiskt är lite intressant att fundera på.. de sa att alla de som tror att de inte behöver specialpedagogik i sin utbildning inte har fattat vad det innebär att vara lärare.. damen som pratade sa att om en lärare inte inser att alla barn har nytta av ett specialpedagogiskt tänkande inte kommer få det lätt.. å jag måste nog hålla med; denna kursen har gett mig ett helt nytt tänkande på barn med eller utan funktionshinder.. jag är inte nöjd med kursen på långa vägar, men den har gett mig mkt nya tankesätt å synsätt iaf.. å som en klasskompis sa så hör man många som säger att dom inte behöver specialpedagogik för dom ska inte jobba med "såna barn" (bara det uttrycket är hemskt i sig).. damen svarade då så bra; nähä, så ska dom inte jobba som lärare alltså? oavsett om man vill jobba med "såna barn" eller inte så kommer man möta barn som är i behov av stöd.. å hur ska man kunna möta dem på bästa sätt om man inte har ett specialpedagogiskt tänkande? jag hade inte haft ett specialpedagogiskt tänkande (inte jättestort men lite iaf) om jag inte läst det jag läser nu i vår.. damen sa till å med att alla de som inte har specialpedagogik i sin utbildning inte kommer vara attraktiva på arbetsmarknaden sen, för det kommer mer och mer att man "ska" ha det tydligen.. synd då bara att det är valfritt på HiG fortfarande.. för det är verkligen nåt man går miste om.. som sagt; det finns inga "såna barn".. barnen har bara olika förutsättningar å hur ska man kunna möta dom på ett så bra sätt som möjligt om man inte har en djupare kunskap om det?

HiG - gör specialpedagogik obligatoriskt! specialpedagogiken behövs!

Kommentarer
Postat av: J

Känner igen det där! Och ja, det är många arbetsgivare som vill att man ska ha läst specialped.. viktigt att ha gjort det,, men många läser det dock inte

2008-05-09 @ 13:19:17
Postat av: Linda till Johanna

hihi kan tänka mig att du känner igen det! ja, det är synd att inte fler inser hur viktigt det är.. å hur lärorikt det är att läsa det! nu när man läst mer än halva kursen så inser man ju hur rätt dom har när dom säger att det är så viktigt!

2008-05-09 @ 13:27:27
URL: http://liindak.blogg.se/
Postat av: http://TUMADRE.blogg.se

Tack för att du ville svara på mina frågor!

2008-05-09 @ 20:52:41
URL: http://tumadre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0