hockeyn gör mig fundersam

sitter å glor på hockeyn med ett halvt öga typ men ser iaf att finland verkar slå sverige rätt överlägset.. ofta när sverige spelar mot finland blir jag lite kluven..

jag är född å uppvuxen i sverige, kan väl typ max femton ord på finska om man räknar med att jag kan räkna till typ 8 eller 9 på finska (jag vet inte redit hur långt jag kommer å om det blir rätt eller inte, haha).. men jag har halva min släkt där, min pappa är född i finland å pratar finska med fafa som oxå pratar finska flytande å så dära, jag har finskt blod i mina ådror, har ett finskt efternamn som jag är ensam om i sverige att ha i kombination med mitt förnamn.. jag skulle ljuga om jag sa att finland inte spelar en ganska viktig del i mitt liv å mitt ursprung.. men.. jag känner mig inte alltid finsk.. mkt säkert eftersom jag inte kan finska alls.. hade jag gjort det hade det säkert blivit annorlunda.. när jag å niclas va i helsingfors förra (?) sommaren så kom mitt ursprung ikapp mig lite.. jag va i det land där jag har halva min släkt.. jag har till å med släkt som bor i närheten av helsingfors.. det va så kul att vara där med niclas på nåt sätt.. ännu roligare va det när han kom med förslag att åka på bilsemester dit å hälsa på mina släktingar nån gång.. nu är väl inte det så aktuellt eftersom våran relation inte är den samma men det va fint av honom då.. jag kommer ihåg hur mkt jag längtade efter frukostbuffén sen på morronen för jag visste att dom skulle ha piroger (piirakka) där.. MUMS!! har försökt lära niclas att tycka om det lika mkt som jag men han förstår inte tjusningen med dessa delikatesser än ;) haha.. varma piroger med smör på.. mmmm =)

det va kul när vi va på gammelfarmors begravning för nåra år sen å en del av mina finska släktingar som inte kan svenska pratade lite engelska.. det va en upplevelse att efter typ 20 år förstå vad de sa å inte bara se händer som visar att man har växt å så skrattar alla å ler å ser glada ut å jag står å fattar ingenting =) men det är en del av tjusningen på nåt sätt.. haha..

jaja nog babblat om min ibland kluvna uppfattning om mitt ursprung.. haha =) här bjussar jag på en bild på större delen (tror jag) av min finska släkt.. iaf de som jag vet om å som jag vet vilka de är eller så dära.. alla är dom idag flera år äldre.. å säkert har det tillkommit nån eller så dära som tex bebisar å sällskap till de som då va utan å så dära..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0