för ett år sedan fram till idag

     

igår, 13e februari, var det exakt 1 år sen jag å niclas var å köpte mina bebisar.. mina marsvin :) då såg det ut så här.. sötisarna! inser nu när jag kollar på dom korten att dom va så små när vi köpte dom.. jösses va små! å jag kan tycka att dom är små nu hahaha :O mina bebisar! tänk vad vi gått igenom på detta året.. från början gick det ju så bra, men rätt snart började det bli jobbigt för oss alla.. grisarna bråkade mer å mer å tillslut fick jag dela på dom.. det va en jobbig period faktiskt (kanske inte låter så jobbigt men det va det faktiskt).. dom mådde inte bra å inte jag heller.. men efter ett tag köpte vi en till bur som eddie (den ljusa) fick flytta in i.. å tänk så bra det blev sen! mina grisar blev lugna å fridfulla små svin som trivdes bra.. inte stressade å arga som innan.. å med detta så mådde oxå jag bättre :D



efter nåra månader så blev vi ensamma i vår lägenhet då niclas flyttade ut å jag blev oerhört tacksam att jag köpte mina småttingar då de blev en stor trygghet för mig.. jag va inte helt ensam i lägenheten.. det va skönt att ha dom som sällskap å dom blev bara lugnare å lugnare allt eftersom tiden gick som de bodde i varsin bur.. deras små personligheter kom att synas mer å mer.. dexter gjorde störst framsteg av att bo själv.. genombrottet kom då han självmant vågade komma fram å äta ur min hand.. lilla gubben, då va jag stolt!

 

för snart två månader så flyttade dom med mig ner hit till jönköping å ännu en gång var jag tacksam över att ha dom med mig.. deras liv, ljud å närvaro lugnar mig å ger mig trygghet.. på sista tiden har dock eddie en förmåga att reta gallfeber på mig med sitt gnagande på gallret.. jag testade med allt möjligt; skrämma honom å bli arg.. funkade inte.. köpte gnagarträ (träbitar som man ger dom för att gnaga på) vilket faktiskt funkade bra.. han slutade bita :D men istället började han bita på kanten till huset å lyfta det upp å ner.. mkt irriterande, speciellt på kvällarna.. haha.. så jag tog bort hans hus både som straff å för att se om det blev nån förändring.. å faktiskt så blev det en stor förändring.. visst, han har nu inget att bita i = förändring.. men jag märker en stor förändring i hela hans lilla personlighet.. han verkar må mkt bättre nu utan det stora huset :) skönt! dexter, min lilla knubbis.. han är så lugn å rofylld.. men oxå den rädda av dom.. han är blyg :) men när det bara är vi hemma så är han så rolig.. han poppar runt på kvällarna å har en liten runda i buren som han springer då å då.. då ser man bara hans bruna lilla rygg som hoppar runt.. jättegulligt :D eddie är mkt mer framåt å stirrig medan dexter är lugnare av sig.. så kul å se skillnaderna i deras personligheter :)

för att avsluta detta inlägg, deras 1 årsdag till ära, så tog jag lite sprillans nya bilder på dom :) så dom ser ut så här just nu ikväll alltså :)

 

mina marsvin är verkligen mina bebisar å jag älskar dom mkt.. trots att dom (läs eddie) kan göra mig galen ibland.. men som nu, när dom fått hö å är supernöjda med sin tillvaro så är det hur mysigt å underbart som helst att ha dom här.. det är så lugnande att höra hur dom sitter å mumsar hö.. höra hur det prasslar när dom kryper runt i höet.. höra hur dom springer runt å är lyckliga över det nya goda höet.. å så tittar jag på dom.. då ligger dom där, mitt i högen av hö å ser så lyckliga å nöjda ut.. å är bara såå söta.. då fylls jag av lycka över att jag köpte just dom här två små varelserna.. jag hoppas på många fler års tid tillsammans med mina små svin ♥

Kommentarer
Postat av: mia

HERREGUD HAR DET REDAN GÅTT ETT ÅR???? dom är ju såå söööta de där två!!! Snart får jag se dem på riktigt igen , och ja dig oxå för den delen!!!!! Längtar!!! Kram

2009-02-17 @ 11:52:25
URL: http://mioli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0